onsdag 8 april 2009

Det här kan du kompostera

Och vad jag här tar upp är alltså sådant som går att kompostera i en täckt kompostbehållare, avsedd för hushållsavfall.
  • Skal från frukt och grönsaker - men undvik citrusfrukter (själv började jag förresten köpa ekologiska bananer efter att jag fick höra att icke-ekologiska bananers skal innehåller för mycket bekämpningsmedel för att komposten ska må bra av det. Hur bra mår vi av det då?)
  • Bröd
  • Kaffe- och te-sump - men dra bort te-etiketten först!
  • Fisk, kyckling och kött - ej större ben dock. För mycket fisk kan göra att komposten luktar illa, så det är jag försiktig med.
  • Äggskal - finfördela, och räkna med att det tar tid innan det bryts ner.
  • Trädgårdsavfall - flisa grenar och kvistar. Mesta trädgårdsavfallet lägger jag i en separat öppen kompost.
  • Vissna blommor och rester av omplanterade krukväxter
  • Hushållspapper i små mängder - men inte om du sugit upp bensin eller något annat skadligt med det naturligtvis... Servetter slänger jag dock inte i komposten alls.
  • Plastfria blöjor i små mängder - har jag läst men inte provat. Kanske blir aktuellt när jag blir äldre, vi får väl se hur kroppsfunktionerna utvecklas.
Det här ska INTE komposteras:
  • Plast, glas, metall
  • Batterier, mediciner, målarfärg och annat miljöfarligt avfall
  • Papper som är överdraget med vax, plast etc
  • Fimpar och städ- och textildamm
  • Aska och kalk
  • Större benrester
  • Sjuka växtdelar
Känns väl ganska självklart, eller hur? Jag kompletterar med ytterligare några saker, i ett försök att vara humoristisk...

Det här ska ABSOLUT INTE komposteras:
  • Gamla skrivarpatroner
  • Nya skrivarpatroner
  • Vinterdäck
  • Arsenik
  • Kvicksilver
  • Kärnkraftsstridsspetsar
  • Mauro Scocco-skivor, oavsett årtal
Det finns fler saker att undvika, naturligtvis, så se listorna enbart som exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar