tisdag 17 mars 2009

Kompostkvarn - min nya leksak

En liten rapport från mitt eget komposterande...

Idag kostade jag på mig en kompostkvarn för en tusenlapp. Tanken är att slippa ett otal vändor ut i skogen med skottkärran för att slänga trädgårdsavfall såsom grenar, kvistar, torra växtdelar mm. Istället vill jag ta vara på dessa bitar för att skapa bra strömaterial till komposten.

Så idag fortsatte jag den vårrensning som min sambo startade för ett par dagar sedan. Jag försökte mala ner alla kvistar till små, små bitar. Det som inte gick att mala, dvs gräs och löv, hamnade i trädgårdskomposten, som nu är överfull. Jag hoppas den kommer smälta allt avfallet, annars får vi utöka trädgårdskomposten.

Jag har inte haft någon kompostkvarn innan och vet inte hur bra den här var, men den har ett valssystem och det har jag lärt mig ska vara bättre ur kompostsynpunkt än kompostkvarnar med knivar. Knivar slits snabbare och måste bytas, och det är bättre med orenare snitt för att komposten ska kunna bryta ner det. Vi får väl se hur det kommer funka med kvarnen, den känns ganska rejäl tycker jag.

Idag sken solen fint med, och värmen har stigit, vilket direkt märks i komposten som bjöd på flugor, vilket var ett tag sen. Det rök också rejält av värme när jag rörde om lite i komposten idag. Härligt!

Slängde hushållsavfallet i och strödde över lite av det nymalda kompostkvarnskvistarna. Är det ett ord som finns i Svenska Akademiens Ordlista, tro? Resten sparar jag tillsammans med lövresterna från i höstas, i en kartonglåda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar