onsdag 11 mars 2009

Rätt tid för att börja kompostera

En kompost är en levande organism. Den behöver rätt värme, rätt fuktighet och rätt sammansättning för att hållas igång.

Och för att få igång en kompost behövs det värme. Därför är det inte så lämpligt att starta under vintermånaderna. De organismer som krävs för att få igång komposten trivs inte då.

Det var på håret att jag lyckades få igång komposten när jag startade den 1 september. Men tack vare en ganska varm höst och att vi bor i södra Småland, så kom det igång.

Tanken är att jag ska tömma det nuvarande kompostinnehållet i augusti för att påbörja nästa kompost samtidigt. Då kan jag också dra nytta av en del av det material som finns i den gamla komposten.

Eftersom jag köpte en oisolerad kompost gjorde jag det extra svårt för mig att hålla värmen i komposten. Men med egen isolering, tror jag att förutsättningarna blev bättre. Har du, eller köper en oisolerad kompost, kommer jag strax ge lite isoleringstips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar