måndag 9 mars 2009

Enkelt och snabbt att kompostera

För egen del har jag ända sedan vi flyttade till hus för åtta år sen haft en trädgårdskompost, där vi lagt gräs, löv, krukväxtsrester etc.

Alltmer började jag reta mig på att vi slängde matrester och annat organiskt i en plastpåse, som sedan en sopbil ska hämta för att lägga på en soptipp. Det kändes liksom inte riktigt naturligt.

Och till slut kom jag loss i höstas, då jag efter att ha läst på lite om kompostering, hittade en enkel kompost på Ikea. Den var visserligen inte isolerad, men kostade bara 400 kronor. Jag slog till och den 1 september 2008 påbörjade vi vår nya kompost, dvs lite mer än ett halvår sen.
Mer om hur det gick till i början i ett annat inlägg!

Först tänkte jag bara lite kort visa vad som behövs, och hur lite tid det tar!

Först och främst, i källaren har vi ett utrymme för att samla plast, papper, glas, metall, glödlampor, batterier och tidningar. Det kör vi med jämna mellanrum iväg till återvinningsstationer.

Sedan, i köket, under vasken, har vi tre olika behållare.

- En för all mjukplast, som numer även kan återvinnas med hårdplast
- En för mat-avfall - för komposten
- En för övriga sopor, såsom fönsterkuvert och förpackningar som knappt går att rengöra på enkelt sätt

Så här ser det ut (välkommen till vår sophantering):

Den minsta, med blå påse, är till övriga sopor, dvs det som hamnar i vår soptunna. Det brukar röra sig om en fyra-fem påsar när det är hämtning varannan vecka, vilket knappt täcker botten i tunnan.

Till höger är en ganska full behållare med potatisskal, grötrester, bananskal, lökbitar, äggskal, bröd, hushållspapper och annat gott. Som ni ser har vi fyra stycken mjölkkartonger i behållaren. Detta har två orsaker:

- Det skyddar behållaren från att börja lukta illa, vilket kan ske ifall resterna ligger direkt i behållaren.

- Det är enkelt att ta en eller två mjölkartonger och gå och tömma i komposten. Och det är bättre att göra det så ofta, istället för att vänta tills en hel behållare är full.

Mjölkkartongerna kan sköljas ur när de tömts, och användas igen. När man vill lyxa till det kan man byta ut dem och lämna de gamla, ursköljda, i pappersåtervinningen.

På detta viset slipper man dessutom köpa speciella bruna påsar att samla matresterna i. Fiffigt va?

För vår del, en familj på i genomsnitt två vuxna och ett barn, blir det i stort sett två mjölkkartonger på en dag, vilket kanske är mer än andra som inte tillagar så mycket mat hemma som vi.

Varje dag blir det en sväng ut till komposten. Det kan ta ett par minuter, eller om man vill njuta av det, som jag, så kan det ta en fem-sex minuter. När det är mörkt tar jag på mig en pannlampa när jag går ut till komposten, och förgyller på det viset grannarnas kväll.

- Kolla, nu är den idioten ute igen.

Inom kort ska jag ge lite insyn i vad jag hittar på vid komposten och vad man bör tänka på för att få den att fungera bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar